Gjorde uppstigningar från hamnen med passagerare
Införd i NLT 2008
Varje år i slutet på 40-talet landade ett hydroplan, en Junker, i Lidköpings hamn. Det lade till vid piren norr om Sockerbrukskajen och ut ur kabinen klättrade en rundnätt flygare iförd uniform, stora glasögon och skinnluva. Han hette Albin Ahrenberg och möttes av en mängd flygentusiaster. Annonser i NLT hade nämligen meddelat hans ankomsttid och att han gjorde uppstigningar med intresserade Lidköpingsbor. Planet rymde ett tiotal passagerare och under en dag hanns det med ett dussin starter. Flygturen kostade ca 50 kronor och de, som med hjärtat i halsgropen och svett i pannan satte sig i maskinen, var mestadels köpmän, lantbrukare och en och annan skolpojke De fick vara i luften i en knapp timma och hann under den tiden betrakta Läckö och Kålland från ovan och se Lidköping breda ut sig med Framnäsbad, torg, älv, länderier, stadsträdgård och gatunät. Efter en mjuk landning klev de sedan ut på piren, nöjda med sitt luftdop och en oförglömlig upplevelse rikare. Den försummade de sedan inte att berätta om och skryta med inför hustrur, kunder och bekanta.
Albin Ahrenberg hade blivit berömd som flygare sedan han 1929 tillsammans med två kamrater gjort ett försök att flyga över Atlanten i en nordlig bana. Tidningar i Sverige beskrev under flera månader hans färd på sina förstasidor men måste till slut rapportera om hans misslyckande. Detta berodde mycket på att flygplanets högkomprimerade Junkersmotor började krångla redan över Norge. Det fortsatte den med och Ahrenberg tvingades nödlanda på Island och där sätta in en ny motor. Med den kunde han landa på Grönland men en månads otroligt dåligt väder med cykloner, snö, dimma och åska gjorde att försöket att nå Labrador i Nordamerika fick ges upp. Till råga på allt började även den nya motorn att krångla och Ahrenberg och hans följeslagare tvingades snöpligt återvända till Stockholm med båt, inte som riktiga hjältar men ändå beundrade för ett våghalsigt försök.
Än en gång skulle emellertid Ahrenberg bli rubrikernas man. Detta hände 1931 och anledningen var, att han och två kamrater undsatte en engelsk meteorolog som kvarlämnats insnöad en hel vinter på Grönlands inlandsis. Efter en riskfylld flygning över isvidderna kunde Ahrenberg från sitt plan hitta den slädexpedition, som lyckats gräva fram meteorologen. Den led då allvarlig brist på proviant och hundmat. Från planet slängdes ned en mängd paket med livsförnödenheter och bränsle och mycket tack vare detta lyckades expeditionen nå kusten.
Denna räddningsaktion blev mycket uppmärksammad och Ahrenberg blev efter hemkomsten betraktad som en äkta flyghjälte. Han fick ta emot guldplaketter, pokaler och förtjänstmedaljer av olika flygsällskap och de tre grönlandsflygarna hyllades av stora folkmassor både i Köpenhamn och i Stockholm. Ahrenberg fick också en helt unik belöning. Statsministern lät nämligen meddela att kung Gustav V, såsom ett tack för mod och rådighet utnämnt underofficeren Albin Ahrenberg till kapten i marinen. Iklädd paraduniform fick en stolt kapten personligen framföra sitt tack till majestätet på slottet.
Någon militär karriär som flygare gjorde Ahrenberg aldrig, han hade sedan tjugotalet arbetat för AB Aerotransport i Malmö, bl a med passagerarflygningar. Han har tack vare dem, men också genom sina farofyllda flygäventyr, i hög grad bidragit till flygets popularisering. Många Lidköpingsbor har fortfarande Albin Ahrenberg i gott minne och kommer ihåg sin spännande flygfärd över hembygden.