Hastigheter på över 150 km/tim uppmättes
Det planerade vintertravet detta år, 1928, blev inställt på grund av för få anmälningar, men i stället bjöds Lidköpingsborna på motortävlingar på Kinnevikens is. Den nymodiga motorsporten hade runt om i Sverige börjat locka storpublik och Lidköping följde med sin tid, intresset för bilar och motorcyklar hade vuxit sig starkt i staden. En annons i NLT tillkännagör i mars att stora istävlingar inom kort kommer att anordnas utanför Nya stadens sannor. Tidningen berättar senare i en notis om tävlingsregler och om gästande motorstjärnors uppnådda hastigheter.
Arrangörerna lockade med att den den nordiske rekordhållaren på motorcykel, Folke Mannerstedt och den fartälskande bilföraren löjtnant Storckenfeldt från Ulricehamn i sin Bugatti skulle delta. De hade båda nått hastigheter upp emot 170 km/tim på flygande kilometern. Men arrangörerna lovade också att många lokala förmågor skulle delta. Tävlingsgformen, den flygande kilometern, hade blivit en omtyckt tävlingsform vintertid, men var en nyhet för Lidköping. Deltagarna tilläts få upp farten på en 700 m lång sträcka för att sedan passera startlinjen, köra för fullt i 1000 m, flaggas av och därefter bromsa in. På denna flygande kilometer tog man tid och hastigheten var sedan lätt att räkna ut.
Tävlingsdagen, den 13 mars, bjöd på strålande väder och redan tidigt på morgonen gick eller cyklade tusentals Lidköpingsbor ut mot den flaggprydda racerbanan. Fullsatta bussar gick också i skytteltrafik och många bilar sågs köra ut på isen. I dem kunde man sedan sitta, väl påbyltad, och titta på de framrusande och dånande ekipagen. Bästa åskådarplatsen var vid starten för där ropades tiderna och hastigheterna ut genom en taltratt och publiken fick på så sätt möjlighet att följa dramatiken i tävlingen.
Många yngre trängdes naturligtvis vid depåtälten, där de kunde beundra tidens förare och deras fartvidunder under varmkörningen och sakkunnigt kommentera tekniska finesser på bilar och motorcyklar. Publik och tävlande kunde under korta pauser också passa på att värma sig och förse sig med varm korv, kaffe och smörgås eller varm saft i de kaminvärmda serveringstält som rests ute på isen.
Motocykelstjärnan Folke Mannerstedt kom tyvärr aldrig till start men Per Nyström från Trollhättan på en Norton ersatte honom på ett utmärkt sätt och noterade 170 km/tim på sin flygande kilometer. Bland de lokala mc-förare som deltog kan nämnas spannmålshandlaren Harry Rosén och körskolläraren Frans Larsson.
Under sidvagnstävlingen fick publiken många tillfällen att jubla. Där blev det nämligen Lidköpingsseger genom Folke Johansson på sin snabba Sarolea. Andra framgångsrika hemmaförare i klassen var godsägarna Paul Andersson, Björnegården och Jonas Kjellberg, Storeberg och järnhandlanden Nils Magnus Hallgren.
Biltävlingen vanns som väntat av löjtnant Storckenfeldt i sin Bugatti; han noterade en hastighet av 174 km/tim. Bäste hemmaförare med 100 km/tim blev pälshandlanden Birger Wold med sin Buick. En god insats gjorde också konditormästaren Eric Garström i sin Cleveland.
Samtliga tävlande, 55 stycken, förklarade sig nöjda med arrangemangen, som lockat en mer än tusenhövdad entusiastisk publik. Vid den efterföljande supén på Stadt avtackades tävlingsledaren Olle Norrman från Järpås och domarna, disponent Carl Friman och kamrer Arthur Keller, för sina insatser och under kraftiga applåder delades pokaler och andra priser ut till de främsta.
Firmorna som skänkt priser var bland andra Bergwiks Herrekipering, Thärnås kläder, Tekniska affären och Bröderna Karlge i Götene.